'Alcoholvrij bier bevat kankerremmende stoffen'
'Alcoholvrij bier bevat kankerremmende stoffen'
Uitgegeven: 19 januari 2005 22:40
Laatst gewijzigd:
19 januari 2005 22:41
LONDEN - Alcoholvrij bier bevat een stof die de werking van
kankerverwekkende stoffen kan afremmen. Dat hebben Japanse
wetenschappers vastgesteld door middel van onderzoek bij muizen,
meldde het Britse wetenschappelijke tijdschrift New Scientist
woensdag op zijn website.
Sommige vormen van kanker worden veroorzaakt door chemicaliën
die voorkomen in vlees en vis, en die het DNA aantasten. De
onderzoekers van de universiteit van Okayama stelden muizen bloot
aan deze stoffen. De schade aan het DNA in lever, longen en nieren
was bij muizen die in plaats van water alcoholvrij bier te drinken
kregen, 85 procent minder.
De wetenschappers denken dat alcoholvrij bier een of meerdere
stoffen bevat die voorkomen dat kankerverwekkende stoffen zich
binden aan het DNA. Of dat ook geldt voor normaal bier, is nog niet
onderzocht. De wetenschap gaat ervan uit dat zware drinkers juist
beduidend meer risico lopen kanker te krijgen.
Reacties op dit bericht? Mail de redactie.
Altijd op de hoogte met de gratis NU.nl/nieuwslezer
Onderweg op de hoogte blijven? Ga naar NU.nl/pda
NU.nl homepage
(c) ANP
Bron " 'Alcoholvrij bier bevat kankerremmende stoffen'" : nu.nl
Hoofd index pagina van " 'Alcoholvrij bier bevat kankerremmende stoffen'"
|
|
|
|